Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x

Koncert Piotra Orzechowskiego Pianohooligana, Klaudia Popielska, meakultura.pl, 4.01.2019

Młody pianista postawił na cykl oparty na 24 preludiach i odpowiadających im improwizacjach. Stworzył dzięki temu dzieło wielowymiarowe, wyrażając z jednej strony wielkie poszanowanie dla formy i tradycji, a z drugiej strony, pozostawiając sobie element swobody, moment na kreowanie dzieła tu i teraz, za każdym razem inaczej i w niepowtarzalny sposób. Tonacje poszczególnych preludiów są dla Orzechowskiego jedynie  punktem odniesienia, bowiem w głównej mierze artysta balansuje na granicy tonalności. 24 Preludia i Improwizacje są kwintesencją twórczości Pianohooligana - twórczości, która nie daje się jednoznacznie zdefiniować.

Między wymiarami, Patrycja Sznajder, meakultura.pl, 4.01.2019

Co przychodzi Ci do głowy, kiedy słyszysz hasło „Życie bez Bożego Narodzenia”? (...) Mimo że są to odpowiedzi w jakimś sensie satysfakcjonujące, okazują się jednak wyjątkowo idylliczne w porównaniu z tymi, które dało mi równoległe uczestnictwo w festiwalach Nostalgia i Sonus ex Machina. Festiwalach, które prawdopodobnie w zamierzeniu nie miały ze sobą nic wspólnego, a jednak stworzyły zestaw alternatywnych odpowiedzi na to właśnie pytanie. Biorąc udział w obu wydarzeniach można było znaleźć się w dwóch rzeczywistościach. Jedną z nich był świat, w którym Boże Narodzenie zostało nam odebrane, a drugą rzeczywistość, w której nigdy nie mielibyśmy okazji go doświadczyć.

Uwolnić się od znaczenia. Rozmowa z Barbarą Kingą Majewską i Marcinem Maseckim, Anna Dulny-Leszczyńska i Paulina Książek, meakultura.pl, 4.01.2019

Artystyczne ścieżki śpiewaczki Barbary Kingi Majewskiej oraz pianisty Marcina Maseckiego skrzyżowały się po raz drugi. Taratil 'id al-milad, album z polskimi kolędami przetłumaczonymi na język arabski, miał swoją premierę na tegorocznym festiwalu Nostalgia. O tym, czym jest ten projekt, jak wyglądają święta w Argentynie i czym dla artystów jest tradycja kolędowania rozmawiały Anna Dulny-Leszczyńska oraz Paulina Książek.

Ludzie z krainy Nostalgii. Rozmowy z publicznością festiwalową, Anna Hanczak, meakultura.pl, 4.01.2019

Mówi się, że artyści nie istnieliby bez publiczności. Równie trudno wyobrazić sobie festiwal bez odbiorców. Stanowią oni istotną część wydarzenia, które tworzone jest z myślą o nich, ale także dzięki nim. Często to widownia zaczyna pełnić rolę ambasadora danej imprezy. Przyjrzenie się koncertom jej oczami oraz uszami wydało mi się szczególną okazją do poznania Festiwalu Nostalgia, w którym uczestniczyłam po raz pierwszy.

W poszukiwaniu (s)pokoju, Paulina Książek, meakultura.pl, 4.01.2019

Tak więc poszukiwanie – to artystyczne, skupione na brzmieniu, ale również to codzienne – swojego miejsca, siebie samego, spokoju wewnętrznego stało się motywem przewodnim całego festiwalu. Na trzy dni nastąpiło zawieszenie broni podczas wojny, jaką często jest nasze codzienne życie.

Gia Kanczeli - Życie bez Bożego Narodzenia, Radosław Siemionek, meakultura.pl, 4.01.2019

Samo dzieło dzieli się na cztery „modlitwy” przeznaczone na kolejne pory dnia: poranek, dzień, wieczór i noc. Cykl nawiązuje do liturgii godzin, która wyznacza rytm dnia osobom konsekrowanym. Starają się one w ten sposób uświęcić każdy moment dnia przez modlitwę. Modlitwa składa się głównie z psalmów, antyfon i hymnów, a razem z Mszą świętą stanowi oficjalną modlitwę Kościoła. Jednak u  Kanczelego duchowości nie należy utożsamiać z żadną konkretną religią. Boże Narodzenie w tytule staje się symbolem uniwersalnej duchowości, próbującej znaleźć dla siebie miejsce w ponurym świecie, odartym z piękna i ponadczasowości.

O nostalgii i o tym, że muzyka ma wiele znaczeń, Joanna Gruszczyńska, meakultura.pl, 4.01.2019

Motto tej edycji festiwalu, czyli Życie bez Bożego Narodzenia, zwraca uwagę na ten brak. Nawiązuje do biografii Gii Kanczelego, który dorastał w kraju, gdzie nie obchodzono prawdziwych Świąt. W ZSRR Boże Narodzenie zostało pozbawione swojego religijnego wymiaru. Gruzińskiemu kompozytorowi odebrano tradycję i próbowano wbić do głowy nowy system wartości, ale pozostał on wierny swoim ideałom i religii, którą wyznawał - muzyce.

Z bliska widok jest piękny, czyli polska muzyka w 2018 r. [WSZYSTKO W SAM RAZ], Jarek Szubrycht, wyborcza.pl, 29.12.2018

„Taratil ‘id al-milad” to z jednej strony koncept polityczny, głośny manifest światopoglądowy – nie trzeba słuchać płyty, by zrozumieć, po co transponuje się kolędy z tonacji durowej do mollowej i tłumaczy je na arabski. A jednak posłuchać trzeba, bo na anegdocie ten materiał się nie kończy. To wybitne opracowania, wspaniale wykonane, które przez swą surowość – tak rzadką w kipiącej aranżacyjnym złotem muzyce świątecznej – przypomniały mi, jak pięknymi kompozycjami są polskie kolędy.

Pasterze, Lutosławski i Skaldowie – wypiski z historii kolęd i pastorałek, Filip Lech, culture.pl, 26.12.2018

Pieśni Majewskiej i Maseckiego nie są radosne. Wręcz przeciwnie, można odbierać je jako przeszywający lament. Ale przede wszystkim są to pieśni przypominające o tym, że kolędy to utwory uniwersalne, poruszające problemy ludzi całego świata. Śpiewamy w nich nie tylko o narodzinach Jezusa, ale także o ludzkiej tułaczce, biedzie, głodzie, zimnie, połogu.

Raj na chwilę, Tomasz Cyz, dwutygodnik.pl, 25.12.2018

Ale myślę też, że tak właśnie brzmi śpiew wszędzie tam, gdzie w biedzie, wojennej pożodze, wśród ruin i trupów kobieta – matka – próbuje uśpić małe dziecko. Próbuje stworzyć mu na chwilę raj. (...) Wspaniała, prosta i skromna płyta. Dla mnie – jedna z najważniejszych w 2018 roku.

To były palmy, pustynia, nie nasza polska stajenka... - rozmowa z Barbarą Kingą Majewską, Marek Zaradniak, gloswielkopolski.pl, 24.12.2018

Barbara Kinga Majewska: Historia przekazywana w kolędach ma swoją specyficzną tożsamość geograficzną. Przynależy do Bliskiego Wschodu. W przedstawieniach o narodzinach Chrystusa z czasów średniowiecza, w starofrancuskim gotyku czy we włoskim gotyku są jednoznaczne wskazania na to, że wtedy ta historia była jeszcze rozumiana jako historia nie z Europy. To nie była nasza europejska stajenka, to nie były nasze europejskie klimaty. To nie była ta geografia. To była pustynia, to były palmy. Pojawiały się dzikie zwierzęta. To był zupełnie inny klimat. Chodziło nam o rozszerzenie kontekstu tej historii, która jest opowiadana w kolędach, o autentyczne miejsca, do których ona przynależy. Do klimatu i krajobrazu, z którym jest nierozłącznie związana, a który niestety poprzez zawłaszczenie przez kulturę europejską tej historii zupełnie zatracił kontekst.

Kultura na weekend: Jeśli słuchać kolęd, to takich, Bartek Chaciński, polityka.pl, 21.12.2018

Można słuchać kolęd w wydaniu tradycyjnym, a można też inaczej. Bartek Chaciński podsuwa kilka propozycji.

Alfabet polskiej opery: kolędy inne niż zwykle, Jacek Marczyński, kultura.onet.pl, 21.12.2018

Wartość tego, co zaoferowali nam oboje, daleko wykracza poza aktualność naszej codzienności. Dla osób wrażliwych te kolędy mogą być remedium na strywializowanie bożonarodzeniowego śpiewania, które miało służyć refleksji, a dziś zamieniło się w muzyczną papkę sączącą się z różnych nośników dźwięku już długo przed świętami.

Niezwykłe wykonanie polskich kolęd. Ta aranżacja zwala z nóg, deon.pl, 18.12.2018

To prawdopodobnie najbardziej niezwykłe wykonanie polskich kolęd. Wokalistka Barbara Kinga Majewska nagrała tradycyjne pieśni w niespotykanej aranżacji.

Dziwne, dziwne, dziwne pieśni świąteczne, Bartek Chaciński, polifonia.blog.polityka.pl, 14.12.2018

(...) I to zamówienie festiwalu Nostalgia to propozycja, która pod względem artystycznym broni się od pierwszej sekundy. Zwolnione w tempie, gaszące kolędową radość lamentem i zmieniające tonacje, a nawet wprowadzające lekkie problemy ze strojeniem instrumentów – co do intencji bardzo to wszystko czytelne. Można śmiało napisać, że komentuje otaczający nas świat (jak ta rybia choinka, nie przymierzając). A przy tym melodie są błyskawicznie rozpoznawalne – bo wybór obejmuje najbardziej polskie z polskich kolęd, od Oj, maluśki, maluśki, po Gdy śliczna panna.

Tego jeszcze nie było: polskie kolędy po arabsku i na smutno. "Frapujące, mistyczne, niesamowite. I piękne", Anna S. Dębowska, wyborcza.pl, 13.12.2018

Na płycie "Taratil'id al-milad" znakomita wokalistka Barbara Kinga Majewska śpiewa polskie kolędy w dialekcie syryjskim. A słynący z nieszablonowych pomysłów pianista Marcin Masecki gra na niestrojących ze sobą instrumentach klawiszowych. - Ta płyta to gest otwierania się na uchodźców - mówi Majewska.

Polskie kolędy po arabsku. Płyta na czas pogardy, Marta Glanc, onet.pl, 10.12.2018

Barbara Kinga Majewska i Marcin Masecki nagrali płytę z tradycyjnymi polskimi kolędami śpiewanymi w języku arabskim, w dialekcie z okolic Aleppo. Zmienili nie tylko język, ale także tonację utworów. - Każdy pyta: dlaczego? Jaki to ma związek? Chciałabym, żeby każdy sam odpowiedział sobie na te pytania - mówi w rozmowie z Onetem wokalistka Barbara Kinga Majewska, pomysłodawczyni projektu.

Zamieniam się w słuch: Barbara Kinga Majewska i Marcin Masecki, Martyna Nicińska, kulturaupodstaw.pl, 28.11.2018

Stworzyli album z polskimi i europejskimi kolędami po arabsku. Tradycyjna forma kolęd, zdaniem Barbary Kingi Majewskiej, jest wypłowiała, często wykonywana bezmyślnie i przestaje cokolwiek komunikować. Wokalistka zaprosiła do współpracy pianistę Marcina Maseckiego, który akompaniuje jej na fortepianie, keyboardzie i klawesynie.

Narodzenie dzieje się dziś, Aleksandra Kujawiak, kultura.poznan.pl, 26.11.2018

Przed nami czas świąt, o czym przypominają reklamy, centra handlowe i ozdoby świąteczne migocące już w listopadzie. Ostatni dzień festiwalu bez grożenia palcem i edukacyjnej misji, a spokojnym tonem i prostymi melodiami kolęd przypomniał, że nie stać nas na to, by święta spędzić w szale zakupów i gotowania; że współczesny człowiek Zachodu nie może odwracać wzroku od tego, co dzieje się w różnych miejscach świata; że ludzi uciekających przed horrorem wojny i głodu nie można zbyć etykietą kryzysu uchodźczego; że świat zbudowany na chrześcijańskich wartościach stoi przed największą próbą, a wreszcie - że nie ma łatwych sposobów i szybkich decyzji, które naprawiłyby to, co zostało już zniszczone.

Szukając Bożego Narodzenia, Aleksandra Kujawiak, kultura.poznan.pl, 25.11.2018

Utwór Kanczelego traktuję właśnie jako opowieść wyjętą wprost z życia gruzińskiego kompozytora. Ten dorastał w dziwnym, sztucznym, lecz przez to nie mniej groźnym tworze. Życie w ZSRR było nie tylko życiem bez Bożego Narodzenia, jednak opowiadanie o nim poprzez ten właśnie aspekt, może otwierać słuchacza na refleksje o innych ograniczeniach, które wprowadza każdy totalitaryzm.

Spędzą dzień bez telefonu, Jacek Butlewski, radiopoznan.fm, 24.11.2018

Dzień bez telefonu komórkowego dziś na festiwalu Nostalgia w Poznaniu. Jego jedenasta edycja rozpoczęła się w piątek.

Dziś cały dzień poznaniacy będą mogli spędzić w kościele i galerii u Jezuitów, gdzie m.in koncerty, pokazy filmowe, czytanie na żywo Biblii i wspólne posiłki. Wydarzenia od samego rana do wieczora, zapraszamy do nas, tu można się wyciszyć - mówi dyrektor festiwalu Michał Merczyński.

Twórczy wandalizm, Aleksandra Kujawiak, kultura.poznan.pl, 24.11.2018

Słuchając początku 24 preludiów i improwizacji w wykonaniu Piotra Orzechowskiego, od razu wiadomym stało się, że artysta nie odżegnuje się od tradycji, a bardzo dogłębnie analizuje, bierze z niej to, co mu najbliższe, przekształca, improwizuje i ironizuje. Puszcza do nas oko, robi w balona, grając motywy, które mogłyby znaleźć się w DWK Bacha, by później zrobić z nich rytmiczny beat, którego nie powstydziłby się Daft Punk. Noga tupie, ciało się buja, ale to kolejna zmyłka, wracamy do tonacji, wracamy do konwencji.

Nostalgia Festival, czyli „Życie bez Bożego Narodzenia”, Marek Zaradniak, „Głos Wielkopolski”, 23.11.2018

Do niedzieli trwać będzie rozpoczynający się dzisiaj w Poznaniu Nostalgia Festival. Jego hasło, od utworu gruzińskiego kompozytora Gii Kanczelego, brzmi „Życie bez Bożego Narodzenia”. Jak mówi dyrektor festiwalu Michał Merczyński, muzyka wybitnych twórców łączy się spotkaniami, czytaniem biblii, premierą płyty i wspólnym jedzeniem.

Festiwal Nostalgia o Życiu bez Bożego Narodzenia, Kajetan Kurkiewicz, „Gazeta Wyborcza Poznań”, 23.11.2018

Gdzie szukać dziś wspólnych tradycji? To jedno z pytań rozpoczynającego się dziś festiwalu Nostalgia. – Nostalgia to próba stworzenia pewnej wspólnoty – mówi Michał Merczyński, dyrektor festiwalu Nostalgia.

„Taratil 'id al-milad”. Marcin Masecki, Barbara Kinga Majewska i kolędy po arabsku, Program Drugi Polskiego Radia, 22.11.2018

– Tylko jedna z wybranych sześciu kolęd ma jakieś delikatne powiązania z Francją, ale głównie są to kolędy polskie. Nie bez powodu wybraliśmy taki właśnie zestaw. Chcieliśmy stworzyć pewnego rodzaju dysonans poznawczy i na nowo odczytać to, co jest nam bardzo bliskie i bardzo znane – mówiła w Dwójce śpiewaczka.

Przez chwilę bądźmy slow, Tomasz Lisiecki, „Czas Kultury”, 22.11.2018

Zacząłem myśleć jak to zrobić, żeby wspólnie wysłuchać czterech utworów, ale nie robić przerw między koncertami i być razem w wyjątkowej przestrzeni kościoła jezuitów i Galerii u Jezuitów w klasztorze przy Dominikańskiej w Poznaniu. Wydało mi się to piękne w prostocie. Jeśli tam będziemy wszyscy, musimy się posilić prostym zdrowym, dobrym jedzeniem. Dlatego zjemy owsiankę, zupę pomidorową, placek ze śliwkami, Będzie też strawa duchowa, czyli rozmowa dwóch wyjątkowych ludzi kościoła Wacława Oszajcy i Tomasz Dostatniego, związanych przecież z Poznaniem.

(...) Dlatego namawiam: bądźmy wtedy razem i przeżyjmy to razem. Sprawdźmy, czy da się przeżyć dzień bez komórki. Przez chwilę bądźmy slow.

Nostalgia Festival Poznań – Gia Kanczeli i Pianohooligan, Leszek Gracz, „Nasze Miasto. Poznań”, 22.11.2018

Tytuł cykliu czterech modlitw awangardowego, gruzińskiego kompozytora Gii Kanczelego „Życie bez Bożego Narodzenia / Life without Christmas” będzie motywem przewodnim rozpoczynającego się festiwalu Nostalgia.

Kolędy w języku arabskim zabrzmią w Poznaniu, Program Drugi Polskiego Radia, 22.11.2018

W audycji "Wybieram Dwójkę" zapraszać będziemy na Nostalgia Festival w Poznaniu, który odbędzie się w dniach 23-25 listopada. Naszymi gośćmi będą występujący na nim artyści: Barbara Kinga Majewska, która razem z Marcinem Maseckim wykona polskie kolędy przetłumaczone na język arabski oraz Piotr Orzechowski "Pianohooligan", a także rzecznik imprezy Tomasz Lisiecki.

Wielki gruziński kompozytor Gia Kanczeli: fanatyzm religijny i fanatyczny patriotyzm zgubią ten świat, Jędrzej Słodkowski, wyborcza.pl, 21.11.2018

Dlaczego Kanczeli, skoro nie jest człowiekiem religijnym, postanowił napisać „Życie bez Bożego Narodzenia”? – Urodziłem się i wyrosłem w kraju, w którym Boże Narodzenie nie było obchodzone. Dopiero po latach zorientowałem się, że dla ogromnej części ludzkości to jedno z najważniejszych wydarzeń w roku, a my w ZSRR byliśmy tego doświadczenia pozbawieni – tłumaczy. – Nie same święta Bożego Narodzenia były więc powodem, dla którego się zająłem tym tematem, ale ich brak.

Za kilka dni ruszy Nostalgia Festival Poznań 2018, codziennypoznan.pl, 21.11.2018

W piątek, 23 listopada rozpocznie się kolejna edycja Nostalgia Festival Poznań. W muzycznej uczcie mieszkańcy miasta będą mogli wziąć udział już 11. raz.

Jak co roku w ramach przedsięwzięcia zainteresowani zaproszeni zostaną nie tylko na koncerty, ale także na liczne spotkania, dyskusje i wspólne posiłki. Ideą festiwalu jest skłonienie do refleksji m.in. nad Bożym Narodzeniem i znalezienia odpowiedzi na pytanie jak wyglądałoby życie bez tego święta.

Nostalgia Festival Poznań 2018, lepszypoznan.pl, 20.11.2018

24 Preludes and Improvisations Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” rozpoczną Nostalgia Festival Poznań 2018. Będzie to pierwsze wykonanie wszystkich utworów z najnowszej płyty tego kompozytora, improwizatora i pianisty. Pianohooligan wystąpi 23 listopada o 19:00 w kościele oo. Jezuitów w Poznaniu.

Pianohooligan i jego „24 Preludes and Improvisations” na rozpoczęcie Nostalgii, jazzsoul.pl, 20.11.2018

Płyta 24 Preludes and Improvisations nawiązuje formą do 24 preludiów i fug Jana Sebastiana Bacha, jest inspirowana free jazzem, popularnymi piosenkami oraz folklorem. Bachowski cykl stał się punktem odniesienia dla innych twórców, którzy w zbiorach 24 utworów zawierali istotę swojego języka muzycznego. Inspirowali się nim m.in. Dymitr Szostakowicz, Fryderyk Chopin czy Sergiusz Rachmaninow.

Pianohooligan i jego „24 Preludes and Improvisations” na rozpoczęcie Nostalgii, aktivist.pl, 19.11.2018

– Decydując się na stworzenie cyklu utworów we wszystkich tonacjach, Pianohooligan musiał zmierzyć się również z koncepcją tonalności. O ile Bach prezentował możliwości kształtującego się systemu, a Chopin szukał jego granic, dla Orzechowskiego tonacja jest jedynie punktem wyjścia do – czasem bardzo swobodnej – wędrówki po współbrzmieniach. Pianista ostentacyjnie otwiera swoje pierwsze preludium wznoszącą gamą C-dur. Inne utwory kończy toniką czy kadencją tak podręcznikową i tak bardzo na miejscu, że aż wydaje się zupełnie nie na miejscu, lecz pośrodku pozwala harmonice meandrować. W swoich poszukiwaniach Orzechowski czerpie nie tylko z jazzu, lecz także z minimal music, jak w repetytywnym preludium e-moll – pisze o płycie Piotra Orzechowskiego Krzysztof Stefański.

Nostalgia Festival Poznań 2018, Program Drugi Polskiego Radia, 20.11.2018

Głównym wydarzeniem i inspiracją tegorocznego Nostalgia Festival Poznań jest cykl czterech "modlitw" gruzińskiego kompozytora Gii Kanczelego Życie bez Bożego Narodzenia / Life without Christmas.

Podczas festiwalu będzie można posłuchać również utworów z najnowszej płyty Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” – 24 Preludes and Improvisations oraz premierowego wykonania kolęd z płyty Taratil 'id al-milad. Barbara Kinga Majewska i Marcin Masecki zagrają i zaśpiewają polskie kolędy przetłumaczone na język arabski.

Druga pula bezpłatnych wejściówek na Nostalgia Festival Poznań 2018, Sebastian Gabryel, „Głos Wielkopolski”, 18.11.2018

Tegoroczna edycja Nostalgia Festival Poznań zbliża się wielkimi krokami. Darmowe wejściówki z drugiej puli można odbierać od poniedziałku, 19 listopada w Centrum Informacji Miejskiej.

Radiowy Dom Kultury, Program Trzeci Polskiego Radia, 17.11.2018

Czym byłoby życie bez Bożego Narodzenia? To pytanie wiedzie nas prosto do Poznania, gdzie już 23 listopada rusza festiwal Nostalgia. Głównym festiwalowym wydarzeniem będzie cykl modlitw zebranych pod tym właśnie tytułem, skomponowanych przez Gię Kanczelego, gruzińskiego kompozytora. "Czym byłoby życie bez Bożego Narodzenia" – cztery modlitwy, zostaną po raz pierwszy wykonane w porach dnia, do których Kanczeli je przypisał (rano, w południe, wieczorem i nocą), a program został ułożony tak, by pomiędzy koncertami pozostać w Kościele oo. Jezuitów i spędzić niespiesznie cały dzień z propozycjami Nostalgii. (...) U nas o festiwalu opowiada Michał Merczyński.

Bezpłatne wejściówki na Nostalgia Festival!, Sebastian Gabryel, „Głos Wielkopolski”, 13.11.2018

W tym roku festiwal odbędzie się w dniach od 23 do 25 listopada w Kościele oo. Jezuitów. Bezpłatne wej ściówki obowiązują na koncerty: „24 Preludes and Improvisations" Piotr Orzechowski „Pianohooligan" (23 listopada, godz. 19), „Życie bez Bożego Narodzenia" Gia Kanczeli (24 listopada, godz. 19), „Taratil 'id al-milad" Barbara Kinga Majewska i Marcin Masecki (25 listopada, godz. 19), a także „Cafe-chantant" (25 listopada, godz. 19). W pozostałych wydarzeniach można wziąć udział bez wej ściówki.

Nostalgia Festival 2018. Masecki i Majewska nagrali kolędy po arabsku [ROZMOWA], Kajetan Kurkiewicz, poznan.wyborcza.pl, 12.11.2018

K.K: I stąd pomysł na płytę z kolędami śpiewanymi w języku arabskim?

B.K.M: Ten projekt powstał z pewnego dysonansu poznawczego. Przynajmniej ja to tak nazywam. Po pierwsze chodzi o to, że repertuar kolęd jest paradoksalnie łatwy i trudny. Wzdrygam się, gdy w radiu i telewizji zaczynają się koncerty kolęd, które powielają te same klisze. Wszystkie anielskie, złote, pastelowe. Wszyscy znają słowa i melodie na pamięć, ale zastanawiam się, czy ktoś ich naprawdę słucha i je rozumie. To bardzo zmęczony repertuar, wypalony. Po drugie, tłumaczenie kolęd na język arabski wynika z poszukiwania tożsamości geograficznej, kulturowej, historycznej, która jest w nich zawarta. Bo dziś ta historia opowiadana jest w bajkowych barwach. Refleksja nad tym paradoksem odsłania paralelę z sytuacją na Bliskim Wschodzie i w Europie – kryzysem imigrantów.

Odbierz bezpłatną wejściówkę na Nostalgia Festival Poznań 2018, poznan.naszemiasto.pl, 10.11.2018

Tegoroczna edycja Nostalgia Festival Poznań zbliża się wielkimi krokami. Darmowe wejściówki na wydarzenia, które odbędą się w ramach imprezy, można odbierać od piątku 9 listopada w Centrum Informacji Miejskiej.

Nostalgia Festival 2018. Przywrócić rzeczy wspólne z Gią Kanczelim, Kajetan Kurkiewicz, poznan.wyborcza.pl, 10.11.2018

W kościele Jezuitów utwory Kanczelego pierwszy raz będą prezentowane w porach, którym zostały przypisane. – To nie jest jego wymóg artysty czy zapis w partyturze. W ten sposób podczas Nostalgii chcemy zaproponować odskocznię od codzienności. Wszyscy potrzebujemy wybić się z pewnego pędu, w którym tkwimy w ciągu roku. Spauzować i spojrzeć na siebie z oddali, nałożyć inne okulary – tłumaczy Merczyński. – Mamy nadzieję dać naszym widzom taką szansę. I dlatego proponujemy w sobotę pełną opiekę nad nimi. Aby mogli przyjść na koncert rano, a potem z nami zostać na śniadaniową owsiankę, po południowym koncercie na zupę pomidorową, a wieczorem na pajdę chleba z hummusem lub twarogiem.

Posłuchaj podcastu: Nostalgia Festival Poznań 2018, Patrycja Wanat, TOK FM, 7.11.2018

Czym byłoby życie bez Bożego Narodzenia? Na to niezwykłe pytanie odpowiada Michał Merczyński, szef Nostalgia Festival Poznań 2018.

"Życie bez Bożego Narodzenia" na Nostalgia Festival Poznań, WTK, 6.11.2018

To festiwal, który nostalgię ma wpisaną w nazwę. W tym roku organizatorzy Nostalgia Festival Poznań zachęcają, by "wsłuchać się w życie bez Bożego Narodzenia". Co to oznacza? M.in. o tym w rozmowie z Tomaszem Lisieckim.

Rezonans filmu, muzyki i refleksji. Rozmowa z Michałem Merczyńskim, dyrektorem festiwalu Nostalgia, Ewa Schreiber, meakultura.pl, 1.11.2018

Michał Merczyński: (...) Jednym z celów tegorocznej Nostalgii będzie szukanie i tworzenie wspólnoty. I choć może to na początku brzmieć banalnie, to środki, którymi się posłużymy, nie są banalne i sprawią, że zyskamy wiarygodność. Nie chcieliśmy tworzyć sztucznego wyrazu, patosu. To nie będzie wspólnota tworzona na siłę, bo chcemy, by każdy mógł się do niej włączyć dobrowolnie. Granice tej wspólnoty nie polegają na jednakowym przeżyciu, ale na tym, że każdy indywidualnie dociera do sensu wspólnej refleksji. Bardzo szanujemy ten rodzaj indywidualizmu. Każdy z nas inaczej przeżywa muzykę, tę najbardziej asemantyczną ze sztuk. Muzyka prowadzi do różnych przemyśleń, refleksji i często konstytuuje człowieka w sposób inny niż czysty sens tekstu, przekazu filmowego czy teatralnego. Muzyka budzi pewien rodzaj emocji i wcale nie musi opowiadać w sposób programowy o jakimś stanie świata. Wystarczy przecież jedno słowo Życie bez Bożego Narodzenia, by oddać sens terroru społecznego, politycznego, kryminalnego, jaki funkcjonował za Bugiem w czasach ZSRR. Bardzo cenię ten rodzaj niedosłowności.

Nostalgia za Bożym Narodzeniem, Aleksandra Kujawiak, IKS, 1.11.2018

Zajesieniło się w Poznaniu, chodnikami śpieszą ludzie w szalikach i czapkach, którzy jeszcze kilka miesięcy temu bawili się w radosno-beztroskiej atmosferze letnich festiwali muzycznych. Jednak i ta pora ma wiele do zaoferowania. Podczas listopadowego Nostalgia Festival spotkamy się z artystami, którzy w muzyce współczesnej zajmują osobne przestrzenie.

Życie bez Bożego Narodzenia w Poznaniu na festiwalu Nostalgia, „ArtPost” 30.10.2018

Jesień, to od 11 lat w Poznaniu zasłuchania w utwory współczesnych kompozytorów muzyki kameralnej związanych z wytwórnią ECM, która od początku współtworzy Festiwal. Podczas tegorocznej Nostalgii, która zagości w murach Kościoła oo. Jezuitów, usłyszymy samotne dźwięki fortepianu Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana”, Orkiestrę Collegium F pod batutą Marcina Sompolińskiego wykonującą cykl modlitw Kanczelego, a także kolędy śpiewane w języku arabskim przez Barbarę Kingę Majewską i zagrane przez Marcina Maseckiego.

Nostalgia Festival Poznań 2018. Dialog na śniadanie, obiad i kolację, poznan.wyborcza.pl, Kajetan Kurkiewicz, 27.10.2018

Tegoroczny festiwal Nostalgia to nie tylko spotkanie z muzyką Gruzina czy premiera kolęd śpiewanych po arabsku. To również doświadczanie tego, co wspólne.

– Wsłuchajmy się w życie bez Bożego Narodzenia, w to, co kryje się za tym tytułem. Może to być potrzeba metafizyki, odnalezienie własnej duchowości albo po prostu bycie razem z innymi – w muzyce, ciszy lub przy wspólnym stole – zachęca dyrektor Nostalgii Michał Merczyński.

Nostalgia Festival Poznań 2018: jesienna tęsknota, muzyka z naszej części Europy i "Życie bez Bożego Narodzenia", wyborcza.pl, 17.10.2018

Wśród największych inspiracji do stworzenia programu tegorocznej edycji organizatorzy wymieniają cykl czterech modlitw skomponowanych przez Gię Kanczelego, gruzińskiego kompozytora, który przyjedzie do Poznania. Cykl nazwany „Życie bez Bożego Narodzenia” Kanczelego powstawał w latach 90., po wyjeździe kompozytora z Gruzji do Europy Zachodniej.