Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x
Gia Kanczeli / fot. Gia Chkhatarashvili
GaleriaGia Kanczeli / fot. Gia Chkhatarashvili

Po raz pierwszy cykl czterech „modlitw” gruzińskiego kompozytora Gii Kanczelego o tytule „Życie bez Bożego Narodzenia / Life without Christmas” zostanie wykonany jednego dnia, o porach dnia odpowiadających tytułom poszczególnych części: rano, w południe, wieczorem, przed północą.

Kompozytor będzie gościem koncertu i całego festiwalu Nostalgia. Koncert rozpocznie się drugiego dnia festiwalu, w sobotę 24 listopada o g. 8:00, zakończy o północy. Między utworami-koncertami w ciągu dnia zapraszamy na Wspólny stół do Galerii u Jezuitów – posiłki dla uczestników, którzy wymienią bezpłatną wejściówkę na opaskę festiwalową.

Wsłuchajmy się w Życie bez Bożego Narodzenia, w to, co kryje się za tym tytułem. Może to być potrzeba metafizyki, odnalezienie własnej duchowości albo po prostu bycie razem z innymi – w muzyce, ciszy lub przy wspólnym stole. Pozwólmy, żeby nasz jesienny festiwal wyzwolił – cytując Kanczelego – „oczekiwanie na zmiany, oczekiwanie radości jako czekanie na święto, którego jeszcze nie byłopisze o idei całodziennego spotkania-koncertu, w którym muzyka będzie się przeplatać ze wspólnym jedzeniem, słuchaniem fragmentów Biblii i rozmowami, dyrektor festiwalu Michał Merczyński.

Skomponowany na początku lat 90. cykl czterech „modlitw” – Morning Prayers, Midday Prayers, Evening Prayers, Midnight Prayers wykona Orkiestra Collegium F pod batutą Marcina Sompolińskiego.

Jeśli są to modlitwy, to w bardzo szerokim, pozaliturgicznym sensie tego słowa. Kanczeli nie odnosi się w nich wprost do żadnej religii: woła o duchowość, która szuka, nie podporządkowuje się żadnej religii, budzi się po nocach z krzykiem, gdzie jest Bóg – jeśli w ogóle istnieje. To muzyka, w której pobrzmiewają głosy nigdy niesłyszanych aniołów. To śpiew niewinności, która toczy nierówną walkę z agresją, przemocą i złem pisze o cyklu gruzińskiego kompozytora redaktorka Dorota Kozińska.

W podobnym tonie pisze o „Życiu bez Bożego Narodzenia / Life without Christmas” muzykolog Krzysztof Stefański: Duchowości u Kanczelego nie należy utożsamiać z żadną konkretną religią. Boże Narodzenie w tytule cyklu należy raczej rozumieć jako system wartości, światłość, która przezwycięża mroki tego świata.

Gia Kanczeli urodził się w Tbilisi w 1935 roku. Jest jednym z najbardziej oryginalnych kompozytorów gruzińskich. Przez 20 lat był dyrektorem muzycznym w teatrze Rustaweli w Tbilisi. Wyjechał z Gruzji w 1991 roku. Mieszkał i pracował w Berlinie, a następnie w Antwerpii, dziś podróżuje między Belgią a rodzinną Gruzją. Komponuje dla artystów z całego świata, jego utwory wykonywali m.in.: Dżansug Kachidze, Dennis Russell Davies, Kim Kashkashian, Gidon Kremer, Jurij Baszmiet, Mstisław Rostropowicz i Kronos Quartet. Wydawcą jego płyt jest wytwórnia ECM, z którą od początku istnienia współpracuje festiwal Nostalgia.

Kanczeli jest szczególnie znany ze swoich kompozycji o dużej skali. Do tej pory napisał siedem symfonii, operę i wiele utworów na orkiestrę kameralną. Każda z jego prac powstaje, wychodząc od ogólnych, często niemuzycznych zasad, jak długości oddechów, cisza, napięcie, spokój i ekscytacja. Dlatego właśnie utwory Kanczelego mają tak organiczną naturę, w której obok siebie mogą brzmieć zarówno archaiczne, jak i nowoczesne melodie.

Spotkanie z Gią Kanczelim odbędzie się po pokazie filmu na jego temat, autorstwa Mariusza Grzegorzka.

W programie koncertu, w przerwach między kolejnymi utworami odbędą się także spotkania: z jezuitą o. Wacławem Oszajcą prowadzone przez dominikanina o. Tomasza Dostatniego, czytanie Biblii Audio pomysłu Krzysztofa Czeczota przez Jerzego Trelę i Miłogosta Reczka oraz pokaz filmu: „The Emigrants”, syryjskiego reżysera Mohamada Abdulaziza.

W programie 11. Nostalgia Festival Poznań 2018 są także premierowe wykonanie przez Piotra Orzechowskiego „Pianohooligan” całości materiału z płyty „24 Preludes and Improvisations” w ciagu jednego wieczoru oraz premiera płyty „Taratil 'id al-milad” – kolędy w języku arabskim w wykonaniu Barbary Kingi Majewskiej i Marcina Maseckiego.