Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x
Henryk Mikołaj Górecki, baryton Adam Kruszewski i muzycy Narodowej Orkiestry Polskiego Radia, 2003 / fot. Jan Zegalski
GaleriaHenryk Mikołaj Górecki, baryton Adam Kruszewski i muzycy Narodowej Orkiestry Polskiego Radia, 2003 / fot. Jan Zegalski

Tegoroczną edycję Nostalgia Festival Poznań poświęcamy, po raz pierwszy w historii festiwalu, w całości polskiemu kompozytorowi – Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu. Festiwal, który poprzez muzykę sięga do narodowych korzeni krajów Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej, łącząc je z motywami współczesnymi, odbędzie się w dniach  4-6 listopada 2016 r. w Poznaniu. Muzykę Góreckiego na nowo odczyta Marcin Masecki.

Kontemplacyjna a zarazem żywiołowa – taka jest muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego, który w połowie lat 90. XX wieku podbił świat swoją Symfonią pieśni żałosnych. Kompozytor czerpał z rytmicznej i melodycznej skarbnicy polskiej muzyki ludowej, dawnej oraz sakralnej, jednocześnie nie rezygnując z wykorzystania najnowszych technik kompozytorskich XX-wieku. Dzięki temu utwory Góreckiego stały się częścią światowego dziedzictwa kulturowego jako dokument specyficznej epoki, szczególnego zakątka Europy oraz unikalnej osobowości.

Marcin Masecki, awangardowy kompozytor i pianista, wraz z perkusistą Jerzym Rogiewiczem, specjalnie na tegoroczny festiwal Nostalgia, przygotują transkrypcję muzyczną oratorium o św. Wojciechu – „Sanctus Adalbertus” op. 71. O istnieniu tego utworu Góreckiego przez długi czas nie było wiadomo nic poza tym, że kompozytor planuje napisać „dużego Wojciecha” („małym” było „Salve, Sidus Polonorum”). Utwór miał ujrzeć światło dzienne z okazji obchodów jubileuszu 750-lecia lokacji Miasta Poznania, co uniemożliwiła choroba kompozytora. Po śmierci Góreckiego kompletną partyturę „Sanctus Adalbertus” op. 71 w pozostawionych przez kompozytora materiałach odnalazł jego syn. Oba utwory skomponowane zostały dla upamiętnienia męczeńskiej śmierci pierwszego patrona Polski, św. Wojciecha. Festiwal dedykowany jest jednemu z najistotniejszych dla rozwoju państwa i kultury polskiej wydarzeniu – 1050. rocznicy Chrztu Polski.

Przepisując kompozycję Marcin Masecki, reprezentujący pokolenie dziedziczące polską tradycję muzyczną, odczyta w niej wątki wciąż dla nas żywe i teraźniejsze. Muzycy razem z szesnastoosobowym chórem i solistami wykonają prawykonanie transkrypcji w murach poznańskiego kościoła Ojców Jezuitów.

Koncertowi towarzyszyć będą pokazy filmowe, prezentujące dokumenty poświęcone kompozytorowi, nagrania koncertowe i filmy fabularne zawierające jego utwory, rozmowy z artystami i warsztaty krytyki muzycznej z Meakulturą.

Bezpłatne wejściówki na koncert będą dostępne w Centrum Informacji Miejskiej (ul. Ratajczaka 44, Poznań) od 24 października. Nabór na bezpłatne warsztaty krytyki muzycznej z Meakulturą potrwa od 17 do 31 października. Na pokazy filmowe i spotkania obowiązuje wstęp wolny. Koncert odbędzie się w Kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa i Matki Bożej Pocieszenia, ul. Szewska 18. Pozostałe wydarzenia odbywać się będą w Fundacji Malta, ul. Ratajczaka 44.