Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x

Nostalgia Festival Poznań to od kilku lat także eksperymentalna przestrzeń dla młodych krytyków muzycznych, którzy dzięki warsztatom z Fundacją Meakultura mogą próbować, debiutować i zdobywać doświadczenie. Efekty tegorocznych warsztatów w formie recenzji, wywiadów, esejów można przeczytać na stronie internetowej fundacji.

O nostalgii i o tym, że muzyka ma wiele znaczeń, Joanna Gruszczyńska

Za czym tęsknią Ci, którzy wybrali się na tegoroczny festiwal Nostalgia? Czy ta tęsknota jest w ogóle określona? Żałuję, że  jako uczestniczka warsztatów, organizowanych przez Fundację MEAKULTURA, nie zgłosiłam się do przeprowadzenia ankiet publiczności. Zapytałabym o to, czego słuchacze oczekują od festiwalu, o czym myślą z nostalgią i czy ich oczekiwania zostały spełnione. Teraz mogę się tylko domyślać, że uczestnictwo w koncertach, wspólnych posiłkach, projekcjach filmowych i innych wydarzeniach towarzyszących było dla publiczności  sposobem na poszukiwanie duchowości. Nie chodzi tu jednak o duchowość, o jakiej rozprawiali teolodzy, ale o duchowość rozumianą jako praktyka życia i jego egzystencjalny sens. (...)

W poszukiwaniu (s)pokoju, Paulina Książek

(...) A wszystko to jest tylko mitem, grą pozorów, pogonią za czymś pięknym, do czego nieustannie tęsknimy, ale też przed czym tak bardzo się bronimy. Wszystko to jest życiem bez Bożego Narodzenia…

Nad egzystencją bez spokoju, radości i chwili refleksji zastanawiali się w tym roku artyści oraz organizatorzy festiwalu Nostalgia, którzy zdecydowali się zainaugurować go koncertem preludiów.

Gia Kancheli - Życie bez Bożego Narodzenia, Radosław Siemionek

Gia Kanczeli przyszedł na świat w 1935 roku w Tbilisi. Wyjechał z kraju rodzinnego na początku lat 90., jednak całą młodość i dużą część dorosłego życia spędził w Związku Radzieckim, kraju, którego naczelną ideologią był komunizm, a religią - ateizm. Gia Kanczeli, podobnie jak wielu radzieckich kompozytorów jego pokolenia, odnalazł w muzycznej duchowości język sprzeciwu wobec komunistycznej rzeczywistości, w której nie było miejsca na wartości niematerialne, religię czy Boga. Rzeczywistość, w jakiej dorastał kompozytor, streszcza tytuł jego cyklu Life without Christmas.

Między wymiarami, Patrycja Sznajder

Co przychodzi Ci do głowy, kiedy słyszysz hasło „Życie bez Bożego Narodzenia”? (...) Mimo że są to odpowiedzi w jakimś sensie satysfakcjonujące, okazują się jednak wyjątkowo idylliczne w porównaniu z tymi, które dało mi równoległe uczestnictwo w festiwalach Nostalgia i Sonus ex Machina. Festiwalach, które prawdopodobnie w zamierzeniu nie miały ze sobą nic wspólnego, a jednak stworzyły zestaw alternatywnych odpowiedzi na to właśnie pytanie. Biorąc udział w obu wydarzeniach można było znaleźć się w dwóch rzeczywistościach. Jedną z nich był świat, w którym Boże Narodzenie zostało nam odebrane, a drugą rzeczywistość, w której nigdy nie mielibyśmy okazji go doświadczyć.

Koncert Piotra Orzechowskiego Pianohooligana, Klaudia Popielska

Młody pianista postawił na cykl oparty na 24 preludiach i odpowiadających im improwizacjach. Stworzył dzięki temu dzieło wielowymiarowe, wyrażając z jednej strony wielkie poszanowanie dla formy i tradycji, a z drugiej strony, pozostawiając sobie element swobody, moment na kreowanie dzieła tu i teraz, za każdym razem inaczej i w niepowtarzalny sposób. Tonacje poszczególnych preludiów są dla Orzechowskiego jedynie  punktem odniesienia, bowiem w głównej mierze artysta balansuje na granicy tonalności. 24 Preludia i Improwizacje są kwintesencją twórczości Pianohooligana - twórczości, która nie daje się jednoznacznie zdefiniować.

Uwolnić się od znaczenia. Rozmowa z Barbarą Kingą Majewską i Marcinem Maseckim, Anna Dulny-Leszczyńska, Paulina Książek

Artystyczne ścieżki śpiewaczki Barbary Kingi Majewskiej oraz pianisty Marcina Maseckiego skrzyżowały się po raz drugi. Taratil 'id al-milad, album z polskimi kolędami przetłumaczonymi na język arabski, miał swoją premierę na tegorocznym festiwalu Nostalgia. O tym, czym jest ten projekt, jak wyglądają święta w Argentynie i czym dla artystów jest tradycja kolędowania rozmawiały Anna Dulny-Leszczyńska oraz Paulina Książek. (...)

Ludzie z krainy Nostalgii. Rozmowy z publicznością festiwalową, Anna Hanczak

Mówi się, że artyści nie istnieliby bez publiczności. Równie trudno wyobrazić sobie festiwal bez odbiorców. Stanowią oni istotną część wydarzenia, które tworzone jest z myślą o nich, ale także dzięki nim. Często to widownia zaczyna pełnić rolę ambasadora danej imprezy. Przyjrzenie się koncertom jej oczami oraz uszami wydało mi się szczególną okazją do poznania Festiwalu Nostalgia, w którym uczestniczyłam po raz pierwszy.