Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x
fot. Adam Golec
Galeriafot. Adam Golec

24 Preludes and Improvisations Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” rozpoczną  Nostalgia Festiwal Poznań 2018. Będzie to pierwsze wykonanie wszystkich utworów z najnowszej płyty tego  kompozytora, improwizatora i pianisty. Pianohooligan wystąpi 23 listopada o 19:00 w kościele oo. Jezuitów w Poznaniu.

Koncert odbędzie się w dwóch częściach, a pomiędzy nimi zapraszamy na inaugurację Nostalgia Festival Poznań z udziałem Gii Kanczelego oraz Piotra Orzechowskiego.

Płyta 24 Preludes and Improvisations nawiązuje formą do 24 preludiów i fug Jana Sebastiana Bacha, jest inspirowany free jazzem, popularnymi piosenkami oraz folklorem.

Bachowski cykl stał się punktem odniesienia dla innych twórców, którzy w zbiorach 24 utworów zawierali istotę swojego języka muzycznego. Inspirowali się nim m.in. Dymitr Szostakowicz, Fryderyk Chopin czy Sergiusz Rachmaninow.

– Decydując się na stworzenie cyklu utworów we wszystkich tonacjach, Pianohooligan musiał zmierzyć się również z koncepcją tonalności. O ile Bach prezentował możliwości kształtującego się systemu, a Chopin szukał jego granic, dla Orzechowskiego tonacja jest jedynie punktem wyjścia do – czasem bardzo swobodnej – wędrówki po współbrzmieniach. Pianista ostentacyjnie otwiera swoje pierwsze preludium wznoszącą gamą C-dur. Inne utwory kończy toniką czy kadencją tak podręcznikową i tak bardzo na miejscu, że aż wydaje się zupełnie nie na miejscu, lecz pośrodku pozwala harmonice meandrować. W swoich poszukiwaniach Orzechowski czerpie nie tylko z jazzu, lecz także z minimal music, jak w repetytywnym preludium e-moll – pisze o płycie Piotra Orzechowskiego Krzysztof Stefański.

Piotr Orzechowski ma na swoim koncie kilka albumów: płytę solową z aranżacjami i utworami inspirowanymi twórczością Krzysztofa Pendereckiego pt. Experiment: Penderecki (Decca/Universal, 2012), wydany z High Definition Quartet krążek HOPASA ze swoimi kompozycjami (EmArcy/Universal, 2013), czy nagrany wraz z Marcinem Maseckim z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis album Bach Rewrite (Decca/Universal, 2013). Ostatnie albumy to solowe 15 Studies for the Oberek (Decca/Universal, 2014) oraz wydany z High Defintion Quartet krążek Bukoliki będący autorską aranżacją muzyki Witolda Lutosławskiego (ForTune, 2015).

Orzechowski jest laureatem tzw. Oskara Jazzowego Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nadzieja Melomanów (2012), a także w kategorii Płyta Roku za album HOPASA (2013), czy tytułu Nadzieja Polskiego Jazzu magazynu „Jazz Forum” (2014). Otrzymał nominacje do najważniejszych polskich nagród: Koryfeusz Muzyki Polskiej (2012), Gwarancje Kultury TVP Kultura (2013), Fryderyk (2013, 2014).

Współpracował z tak wybitnymi osobowościami świata muzyki jak, m.in.: Philip Glass, Steve Reich, Krzysztof Penderecki, Adrian Utley z Portishead, Avishai Cohen, Randy Brecker, Victor Mendoza, Carlos Zíngaro, Skalpel, Adam Bałdych, czy Vladislav ‘Adzik’ Sendecki.

– Niezwykle dojrzały pianista. Wielka wrażliwość i wyjątkowa wyobraźnia muzyczna pozwala mu na opracowywanie utworów, które wydają się być nie do ruszenia – mówił o Piotrze Orzechowskim Zbigniew Namysłowski.