Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x
Marcin Murawski i Nino Jvania
GaleriaMarcin Murawski i Nino Jvania

Jesień to czas zadumy i refleksji, wspomnień tych, którym coś zawdzięczamy. Bez względu na to, czy są to lata przyjaźni, czy muzyka. W takiej atmosferze od dwunastu lat odbywa się festiwal Nostalgia, który w tym roku wspominać będzie dwóch wyjątkowych kompozytorów: Krzysztofa Komedę – w Roku Komedowskim, w 50. rocznicę śmierci – oraz Gię Kanczelego – zmarłego w październiku bohatera ubiegłorocznej Nostalgii. Prapremiera koncertu z jego kompozycjami w wykonaniu Marcina Murawskiego i Nino Jvanii rozpocznie pierwszy wieczór koncertowy 14 listopada w zabytkowym holu Muzeum Narodowego.

Tegoroczny festiwal Nostalgia rozpocznie się koncertem szczególnym, który w zamierzeniu miał być wspomnieniem zeszłorocznego spotkania z twórczością Gii Kanczelego, a który okazał się rodzajem epitafium dla zmarłego 2 października 2019 roku gruzińskiego kompozytora. W wykonaniu altowiolisty Marcina Murawskiego i gruzińskiej pianistki Nino Jvanii prapremierowo zabrzmi koncert Miniatury teatralne i filmowe na altówkę i fortepian.

Dwunasta edycja Nostalgii to wspomnienie kompozytora, który zajmuje szczególne miejsce w historii festiwalu. Na początku października tego roku odszedł Gia Kanczeli, bohater zeszłorocznej Nostalgii. Mimo że wiedzieliśmy o jego podupadającym zdrowiu, nie spodziewaliśmy się, że to zdarzy się tak szybko. Wspominając zeszłoroczny festiwal i wspaniałą postać, jaką był Kanczeli, prezentujemy premierę programu Nino Jvanii i Marcina Murawskiego Miniatury teatralne i filmowe na altówkę i fortepian. Kanczeli napisał te utwory na skrzypce, po raz pierwszy usłyszymy te nuty w dźwiękach altówki, chcąc uczcić pamięć zmarłego gruzińskiego kompozytorazapowiada dyrektor festiwalu, Michał Merczyński.

Miniatury Kanczelego są samodzielnym i samowystarczalnym utworem kameralnym, który stanowi przekrój tematów muzycznych, które kompozytor wykorzystał w muzyce pisanej do filmów i spektakli teatralnych. Znajdują się tu więc reminiscencje twórczości filmowo-teatralnej Kanczelego z różnych lat m.in. muzyka pisana do sztuk Szekspira (Jak wam się podoba, Król Lear, Hamlet) czy tematy z filmów takich jak Pocałunek niedźwiedzia, Ekscentrycy i Kin-dza-dza. Wykonanie Marcina Murawskiego i Nino Jvanii będzie prapremierą wersji utworu na altówkę i fortepian.

Każda z miniatur, mimo swoich niewielkich rozmiarów, niesie skoncentrowaną dawkę emocji, które – z perspektywy całego, godzinnego utworu – tworzą maleńki wszechświat zamykający w sobie to, co najważniejsze w twórczości Kanczelego: prostotę, humor, namysł i nutę niewysłowionej tęsknoty.

– (...) melodie przedstawione w tej kolekcji miniatur pojawiły się w produkcjach scenicznych i filmowych z różnych okresów. Wybrałem te tematy, które najbardziej cenię i – mam nadzieję – nie tylko dla mnie okażą się one atrakcyjne – Gia Kanczeli.

Miniatury teatralne i filmowe na altówkę i fortepian będzie można usłyszeć 14 listopada o godzinie 18:00 w holu zabytkowej części Muzeum Narodowego w Poznaniu. Na koncert obowiązują bezpłatne wejściówki – druga pula będzie dostępna w Centrum Informacji Kulturalnej od 8 listopada. Przeczytaj więcej o koncercie. Wieczór inauguracyjny festiwalu jest współtworzony z Teatrem Muzycznym w Poznaniu.

W dniu koncertu, 14 listopada, odbędzie się premiera płyty Marcina Murawskiego i Nino Jvanii z miniaturami Gii Kanczelego 18 Miniatures for viola and piano, której patronem jest festiwal Nostalgia. Płyty będzie można kupić przy okazji koncertu.

W Roku Krzysztofa Komedy, ścieżki Trzcińskiego i Nostalgii w końcu się spotykają. Trzy festiwalowe wieczory z muzyką kompozytora rozpocznie przedpremierowe wykonanie koncertu Komeda: takty i nietakty, w którym Ares Chadzinikolau – poznański wokalista, poeta i pianista – spotyka „świat Komedy” z greek-jazzowym patosem. Drugiego dnia festiwalu muzyka legendy polskiego jazzu ukaże się we współczesnych interpretacjach trójki muzyków, którzy jako pierwsi przełożyli kompozycje Krzysztofa Komedy na wibrafon, kontrabas i perkusję – na nostalgicznej scenie wystąpią Bracia Oleś wraz z Bartoszem Pieszką w repertuarze z płyty Komeda Ahead. Finałowym wydarzeniem będzie premiera koncertu Komeda Exposed!, czyli improwizacji utworów Trzcińskiego na fortepian i saksofon przez pianistę Piotra „Pianohooligana” Orzechowskiego i saksofonistę Kubę Więcka. Obaj muzycy mają za sobą już kilka wspólnych projektów, jednak po raz pierwszy spotykają się na Nostalgii, by grać wspólnie Komedę.