Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x
fot. Kamil Babka
Galeriafot. Kamil Babka
  • Tegoroczny festiwal Nostalgia rozpocznie się koncertem szczególnym, który w zamierzeniu miał być wspomnieniem zeszłorocznego spotkania z twórczością Gii Kanczelego, a który okazał się rodzajem epitafium dla zmarłego 2 października 2019 roku gruzińskiego kompozytora. W wykonaniu altowiolisty Marcina Murawskiego i pianistyki Nino Jvanii zabrzmi 18 miniatur na skrzypce i fortepian (partia skrzypiec zabrzmi w transkrypcji na altówkę).

    Miniatury Kanczelego są samodzielnym i samowystarczalnym utworem kameralnym, nie jest jednak tajemnicą, że stanowią przekrój tematów muzycznych, które kompozytor wykorzystał w muzyce pisanej do filmów i spektakli teatralnych. Znajdziemy tu więc reminiscencje twórczości filmowo-teatralnej Kanczelego z różnych lat, często też w jednej miniaturze pojawiają się tematy z więcej niż jednego filmu czy spektaklu. Poza muzyką pisaną do sztuk Szekspira (m.in. Jak wam się podoba, Król Lear czy Hamlet), usłyszymy także tematy z filmów takich jak Pocałunek niedźwiedzia, Ekscentrycy i Kin-dza-dza!, by wspomnieć tylko kilka tytułów.

    Miniatury, choć oparte na zróżnicowanym materiale muzycznych, tworzą spójną całość. Poszczególne ogniwa różnią się charakterem – jedne są bardziej pogodne, inne wręcz żywiołowe, jeszcze inne zaś posępne i refleksyjne – wszystkie utrzymane jednak w charakterystycznym dla Kanczelego minimalistycznym stylu. W akompaniamencie pojawią się więc często rozłożone akordy, w partii altówki – powtarzalne, nieskomplikowane struktury. Warto zwrócić uwagę na rzewną Miniaturę nr 5, po której następuje zaczepna, taneczna Miniatura nr 6, a zaraz potem, w Miniaturze nr 7, wracamy do tęsknego nastroju z prześwitującą gdzieniegdzie nadzieją w tonacji majorowej. Na tle pozostałych ogniw zaskoczeniem są kontrastowe Miniatury nr 10 i 11 – pierwsza ze skocznymi odcinkami granymi pizzicato i druga, wirująca niczym wesoła karuzela. Każda z dwu- lub trzyminutowych części, mimo swoich niewielkich rozmiarów, niesie skoncentrowaną dawkę emocji, które – z perspektywy całego, godzinnego utworu – tworzą maleńki wszechświat zamykający w sobie to, co najważniejsze w twórczości Kanczelego: prostotę, humor, namysł i nutę niewysłowionej tęsknoty.

    Wykonanie Marcina Murawskiego i Nino Jvanii będzie premierą wersji utworu na altówkę i fortepian. Z pewnością ciepła, niska barwa instrumentu Murawskiego pozwoli dostrzec w rzewnych miniaturach jeszcze więcej nostalgii, te zaś, które mają w sobie rys ironiczny czy kabaretowy, ubarwi ona dodatkową dozą humoru.

    Producentem wydarzenia jest Teatr Muzyczny w Poznaniu.

  • Marcin Murawski – altowiolista, dyrygent, pedagog i dziennikarz, laureat wielu konkursów, absolwent i profesor Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Dokształcał się m.in. w Niemczech, Hiszpanii i Danii. Koncertuje solowo, kameralnie i z orkiestrami – występował na prestiżowych festiwalach w większości krajów Europy, a także w Stanach Zjednoczonych i Nowej Zelandii. Jest wykładowcą kursów mistrzowskich z altówki i muzyki kameralnej na europejskich akademiach i uniwersytetach.

    Nino Jvania – gruzińska pianistka, wykładowczyni kursów mistrzowskich na europejskich uczelniach, dziekan Wydziału Sztuk Wykonawczych oraz profesor w Państwowym Konserwatorium Muzycznego im. W. Saradżiszwilego w Tbilisi. Wykładała na uniwersytetach w Bostonie, Nowym Jorku, na Harvardzie i Tufts. Współzałożycielka festiwali muzyki współczesnej– Kontrapunkt i Alla Kontrapunkt – w swoim rodzinnym Tbilisi. Koncertuje solo i jako członkini piano duo Zhivaniasisters.

    Gia Kanczeli – jeden z najbardziej rozpoznawalnych i oryginalnych kompozytorów gruzińskich. Napisał siedem symfonii, operę i wiele utworów na orkiestrę kameralną, komponował również muzykę do filmów i spektakli teatralnych. Przez 20 lat był dyrektorem muzycznym w Teatrze Dramatycznym im. S. Rustawelego w Tbilisi. Komponował dla artystów z całego świata m.in.: Dżansuga Kachidzego, Dennisa Russella Daviesa, Kim Kashkashian, Gidona Kremera, Jurija Baszmieta, Mstisława Rostropowicza i Kronos Quartet.

  • PROGRAM KONCERTU:

    1. Miniatura nr 1 – temat z The Eccentrics (1973)
    2. Miniatura nr 2 – temat z The Crucible (1965)
    3. Miniatura nr 3 – temat z As You Like It (1978)
    4. Miniatura nr  4 – tematy z Mother Courage and Her Children (1988) i Don’t Grieve (1969)
    5. Miniatura nr 5 – temat z Some Interviews on Personal Matters (1977)
    6. Miniatura nr 6 – tematy z Khanuna (1968), Sior Todero (2002) i The Blue Mountains (1984)
    7. Miniatura nr 7 – tematy z Cinema (1977) i The Role for a Beginner (1980)
    8. Miniatura nr 8 – tematy z Bear’s Kiss (2002) i Richard III (1979)
    9. Miniatura nr 9 – temat z When Almonds Blossomed (1972)
    10. Miniatura nr 10 – tematy z Mimino (1977) i The Role for a Beginner (1980)
    11. Miniatura nr 11 – tematy z The Caucasian Chalk Circle (1975), Tears Were Falling (1982) i Extraordinary Exhibition (1969)
    12. Miniatura nr 12 – tematy z Hamlet (1992) i Don Quichote (1988)
    13. Miniatura nr 13 – temat z The Caucasian Chalk Circle (1975)
    14. Miniatura nr 14 – temat z Khanuma (1968)
    15. Miniatura nr 15 – tematy z Don Quichote (1988), The Caucasian Chalk Circle (1975) i Kin-dza-dza (1986)
    16. Miniatura nr 16 – temat z King Lear (1987)
    17. Miniatura nr 17 – temat z Hamlet (1992)
    18. Miniatura nr 18 – temat z Waiting for Godot (2002)